Contra o que
algúns poidan pensar, as durísimas políticas de axuste fiscal, rebaixa salarial
e desregulación laboral que a troica (FMI, BCE, CE), baixo o liderado alemán,
está impoñendo nos estados da eurozona e moi especialmente nos estados
periféricos –España, Grecia, Portugal- non son políticas novidosas nin, moito
menos, orixinais. Responden ao clásico receitario propio da ideoloxía
neoliberal e teñen os seus antecedentes nos coñecidos Plans de Axuste
Estrutural (PAE) que dende principios dos anos oitenta, no século pasado, o FMI
e o BM tratan de impoñer en todos aqueles estados nos que interveñen.
Un receitario
que agocha un claro pranteamiento de crase: trátase de aproveitar as
dificultades financeiras do estado en cuestión para implementar un programa que
recolla os intereses do capital financeiro e as multinacionais en prexuízo dos
cidadáns nacionais de rendas medias e baixas. “Un programa que afectara do mesmo xeito a tódolos grupos (e dicir que
fora neutro dende o punto de vista social) sería mais difícil de aplicar que un
programa discriminatorio, que fixera soportar o axuste a certos grupos, sen
afectar a outros, para que estes apoien ao goberno” (OCDE: A viabilidade do axuste. 1996)(*). Mais
claro?: auga.
Analicemos as
principais medidas –son sempre i en todo lugar as mesmas- para comprobar o seu
carácter clasista.
Si se trata dun
pais do terceiro mundo a primeira medida que se lle impón é A DEVALACIÓN DA SÚA MOEDA E A ELIMINACIÓN DE
CALQUERA TIPO DE CONTROL DO CAMBIO: unha medida que ten un efecto negativo
inmediato sobre o valor real dos salarios e os prezos reais pagados aos
pequenos produtores que sofren en ambos casos caídas moi fortes. A continuación
ven unha medida estrela: AXUSTE FISCAL que afecta fundamentalmente aos gastos
sociais e aos investimentos públicos (“Para
reducir o déficit orzamentario unha redución moi importante dos investimentos
públicos e unha diminución do funcionamento non conleva risco político”
OCDE) que ten un obxectivo central claro que non é outro que liberar ingresos
públicos das funcións de benestar e dos investimentos en infraestruturas
básicas para destinalos ao pago da débeda –xuros e amortizacións-. LIBERALIZACIÓN
DE PREZOS E ELIMINACIÓN DE SUBSIDIOS: con repercusións inmediatas sobre os
prezos dos produtos importados e das materias primas que se disparan a alza co
conseguinte efecto tanto sobre o nivel adquisitivo das familias de rendas
medias e baixas como sobre a estrutura de custos dos pequenos produtores e
empresarios. LIBERALIZACIÓN DO MERCADO LABORAL E DESINDEXACIÓN DOS SALARIOS:
esta medida busca especialmente a eliminación dos convenios colectivos e a
debilitación das centrais sindicais –pois “acentúan” os privilexios dos
traballadores sindicalizados- para así diminuír os salarios reais e precarizar o
mercado de traballo: “Se os asalariados
das empresas parapúblicas están ben organizados, poden opoñerse eficazmente a
decisión do goberno (de privatizar ou despedir masivamente). Toda política que
debilitara estes corporativismos” –movemento sindical- “seria desexable” (OCDE). Entre as
actuacións recomendadas están a flexibilización do mercado laboral, a rebaixa
salarial, o recorte das prestacións por desemprego –“favorecen o desinterese pola procura dun emprego e disparan o gasto
público”- e a supresión do SMI.
Outras medidas relevantes
destes programas son a LIBERALIZACIÓN
DO SISTEMA BANCARIO e a PRIVATIZACIÓN
DE EMPRESAS PÚBLICAS. O despoxo do sistema bancario nacional xunto a perda de
control da política monetaria polas autoridades nacionais é o que se busca coa
liberalización do sistema bancario nacional quen leva tanto a unha inmediata
suba dos tipos de xuro –con os efectos pertinentes- como a unha entrada da
banca estranxeira e a unha extensión das entradas e saídas de diñeiro negro.
Trátase tamén de facilitar a entrada do capital multinacional grazas a
privatización de empresas públicas ao tempo que se facilita o movemento de capitais
que atopan así facilidades para fuxiren deica os paraísos fiscais.
Non podía
faltar unha POLITICA FISCAL REGRESIVA que
favoreza as rendas do capital fronte as rendas do traballo e ignore o fraude
fiscal. Faise así fincapé na suba do IVE, moi especialmente dos produtos
básicos, e desprezase o IRPF pois “provoca
distorsións na economía e esixe maiores recursos públicos para a súa xestión”
(OCDE).
Finalmente
DESMANTELAMENTO DOS SERVICIOS PÚBLICOS E DAS REDES DE PROTECCIÓN SOCIAL. Dentro
destes servizos os neoliberais teñen preferencia polas PENSIONS: reforma
regresiva do sistema público de pensións –retraso na idade de xubilación,
maiores períodos de carencia, menores importes.- e fomento dos plans de
pensións privados. De xeito complementario elimínanse todas aquelas medidas
públicas que teñen como obxectivo axudar a persoas e colectivos en risco de
exclusión ao tempo que se privatizan os servizos de atención –sanidade,
ensino-. ”A primeira precaución a tomar é
evitar unha política laxa en período de prosperidade pois crea dereitos que
logo é difícil por en cuestión (….) os usuarios dos coidados de saúde primaria
deben pagalos dereitos de uso aínda que sexan parte dunha comunidade rural
pobre” (OCDE).
Trátase, como
se pode veren facilmente, de crealas mellores condicións para que tanto o
capital bancario como as multinacionais fáganse co control da economía do
estado intervido para que o é preciso tanto debilitar as clases populares como
desmantelar o público como debilitar o sistema democrático. Non é casualidade
que os defensores destes plans de axuste teñan preferencia polas ditaduras quen
permiten unha mellor gobernabilidade do programa. “Para que un goberno teña a marxe de manobra necesario para axustar,
debe seren apoiado por un ou dos grandes partidos maioritarios e non por unha coalición de pequenos partidos,
o que conduce a preferir o escrutinio uninominal ao escrutinio proporcional
para a elección ao parlamento (ou cando menos aconsellar unha combinación dos
dous modos de escrutinio). Outros medios permiten reforzar o executivo como a
posibilidade de poderes especiais temporais ou un control expost do poder
xudicial, co gallo de evitar que algúns xuíces puideran bloquear exante a
aplicación do programa” (OCDE).
Como dicía ao
principio estes programas supoñen claramente unha perspectiva de clase que nin
os seus propios promotores agochan: “as
medidas de axuste estrutural poden seren aplicadas ao longo de moitos anos e
cada medida provoca ao mesmo tempo gañadores e perdedores, de xeito que o
goberno pode apoiarse facilmente nunha coalición de beneficiarios para
defendela súa política” (OCDE).
As
consecuencias están a vista –como por caso agora mesmo: Grecia-: a economía do
pais intervido cae nunha grande depresión, dispárase o desemprego e caen os
salarios reais, prodúcese unha degradación dos servizos públicos e unha caída
dos indicadores básicos –por caso a desnutrición e a mortalidade infantil-, medra
espectacularmente a pobreza e a exclusión, intensificase a fuga de capitais, medra
a débeda pública pola caída dos ingresos e a suba dos xuros, redúcese o mínimo
a soberanía do país –quen pasa a seren practicamente un protectorado das
finanzas internacionais-, deteriorase a democracia –cando non se converte en
ditadura-. As evidencias son numerosas –mais de un centenar de países, polo de
agora- e aí están as hemerotecas para quen teña dúbidas.
(*) “Recomendacións” aos gobernantes para que as P.A.E. teñan éxito. Para mais detalles: E. TOUISSANT (“A bolsa ou a vida”. Edit. TERCERA PRENSA).
Manoel Barbeitos Alcántara
No hay comentarios:
Publicar un comentario