viernes, 15 de enero de 2016
O MODÉLICO CAPITALISMO ALEMAN (V)
Nun artigo
precedente emprazaba a un novo texto sobre o capitalismo alemán no que tentaría
de reflectir algúns aspectos relevantes do mesmo, como por caso a política
laboral, que son pouco coñecidos e divulgados a pesares de merecelo. Pero
empecemos sinalando que calquera comparación que queira facerse entre Alamana e
España carece de sentido e de base. Carece de
sentido por unha razón moi simple pero contundente: o tecido empresarial alemán
e o tecido empresarial español son moi diferentes cuantitativa e
cualitativamente. Carece de base por que na lexislación laboral alamana hai
aspectos moi relevantes que non se contemplan na española.
O tecido
empresarial alemán está integrado por empresas moi potentes e competitivas,
empresas lideres a nivel mundial no seu sector. Unha potencia e unha
competitividade que fan que Alamana sexa a segunda potencia comercial do mundo so superada por China. Para facernos unha idea dese potencial
baste o dato de que a balanza comercial alamana supón o 7,5% do PIB grazas a un
saldo comercial positivo de 219 mil millóns de euros –ano 2014-, mentres España
ten un saldo comercial negativo de 25 mil millóns de euros que apenas supón o
-2,5% do PIB. Un poderío comercial que se apoia na enorme capacidade
competitiva das súas empresas exportadoras grazas a súa decidida aposta pola I+D+i: mentres
Alamana sitúase no cabeza dos estados europeos que mais invisten (3% do PIB),
España atópase no furgón de cola (1,2%).
Alamana foi
durante os anos da guerra fría un dos principais baluartes da mesma. Para facer
fronte ao perigo “comunista” o capital alemán e internacional non opuxo grande
resistencia tanto ao auxe do estado de benestar como do poder sindical nas
empresas e o estado. Alamana contou durante todos eses anos con un estado de benestar poderoso reflectido, p.e., na importancia do gasto público destinado as
funcións de benestar (21,6% do PIB) superior a media da Unión Europea (19,1%) e
que case duplica o de España (13%).
Paralelamente,
e como ben sinala o profesor V. Navarro, o movemento sindical alemán, e con el
as clases traballadoras, acadou importantes parcelas de poder tanto no seo das
empresas como da propia administración pública. Nunha grande parte das empresas
alamanas –tanto grandes como medianas e pequenas- practicase a chamada co-xestión que ven
sendo a participación dos traballadores na xestión das mesmas. Unha
participación que basicamente adopta dúas formas: 1. Os traballadores
participan nos consellos de dirección das empresas –nas empresas de mais de
2.000 empregados ocupan o 50% dos asentos, nas mais pequenas 1/3-, 2. Os
traballadores poden crear no seo das empresas os chamados consellos consultivos
que, como o seu nome indica, deben seren consultados pola dirección na maioría
das decisións que afectan tanto ao futuro da empresa como as condicións
laborais. En ámbolos dous casos os traballadores poden chegar a vetar as
decisións da dirección (VICENC NAVARRO: “O
que non se di do milagre alemán”).
Compre tamén
subliñar algunhas diferenzas relevantes relativas ao trato en Alamana aos traballadores
desempregados –dereitos-
en relación a como se tratan en España. Algo do que tampouco se fala nos medios
e instancias anteriormente citados. Empecemos polos despidos: cando non
hai acordo nas indemnizacións –que en Alamana son mais elevadas- entre o
traballador e o empresario e o despido é declarado inxustificado pola
autoridade xudicial a empresa está obrigada a readmitir ao traballador e
abonarlle os salarios atrasados.
En relación
a cobertura dos traballadores desempregados, ten tres
compoñentes: 1. A prestación contributiva,
que para os traballadores maiores pode ter unha duración superior a 1 ano, 2.
Unha vez rematada o traballador pasa a cobrar a prestación non contributiva
–uns 360 euros mensuais-, 3. Unhas prestacións complementarias que dependen do
número de fillos a da idade dos traballadores que abranguen dende o pago do
aluguer da casa, a calefacción,… etc. Compre subliñar que segundo as
estatísticas oficiais o tempo de permanencia dun traballador desempregado,
especialmente si é mozo, non superaba ata foi pouco tempo a media de tres meses
e medio.
Como se pode
ver a diferenza coa realidade española é abismal. Compre ter isto moi en conta
xa que a maioría dos empresarios e dos seus altofalantes –a mesma troica- e
tamén dos políticos españois cando falan do exemplar modelo alemán parecen
esquecer estas características para centrarse exclusivamente nas xa subliñadas leis Harz –especialmente os minijobs- para así
incidir exclusivamente nos custos laborais como causa do elevado desemprego en España.
Dito isto si compre subliñar con rotundidade que as “reformas” impulsadas polas
leis Harz están tendo consecuencias importantes no mercado laboral alemán. Están provocando que se “desenrole un segundo mercado de traballo que esnaquiza o marco de relacións tradicional e desdebuxa
por completo o anterior estado das cousas que, dende logo, non é xeral para
tódolos traballadores. Ese segundo mercado, coas súas figuras –minijobs- e
institucións –axendas privadas de emprego, etc.- implica a uns oito millóns de
empregados nas súas diversas formas e variedades e apunta a unha sociedade
imprevisible sen a menor relación co admirable “Modell Deutschland” “(VICENC
NAVARRO: “Como Alamana domina Europa”).
Coa extensión dos minijobs o que se está a dar realmente en Alamana –como está
pasando en España- é un reparto do traballo existente e non unha creación de
novos empregos.
Como se pode
ver, mellor non facer comparacións entre o capitalismo alemán e o capitalismo
español. Aínda que é ben certo que o goberno da señora Merkel esta poñendo permanentemente
en cuestión o modelo alemán tradicional procurando endurecelo –quitándolle dereitos as clases
traballadoras- o que, pouco a pouco, esta conseguindo.
Manoel Barbeitos Alcántara
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario