Hai un xiro evidente coa aprobación
da “Lei de Calidade da Educación”, recentemente en vigor, e as leis educativas
anteriores, particularmente a LOMCE e a LOE (Lei Orgánica de Educación esta
última). A principal variación consiste en considerar como prioritaria a
atención á diversidade ou a excelencia. Nunha sociedade plural, na que todos os
nenos e adolescentes ata os 16 anos deben estar escolarizados, pretender a
excelencia é unha forma de discriminación institucionalizada, pois non todos
parten das mesmas condicións para acadala: situación familiar, capacidades
intelectuais, problemas engadidos, situacións persoais dos alumnos (problemas
de atención, síndromes coma o de Asperger…). En todos os países que teñen
recoñecida a educación universal, sen distinción para todos os nenos e
adolescentes, a atención á diversidade é unha premisa inexclusable.
O concepto de “calidade” da
educación queda baleiro, pois, se, por exemplo, a ratio alumnos profesor vai en
aumento nos últimos anos: ata mediados dos anos noventa pasados chegáramos a
unha ratio de 25 alumnos por aula nuns casos e 18 noutros (agás nas disciplinas
optativas, cuxo número de alumnos podía ser inferior a dez). Hoxe, sobre todo
nos cursos inferiores da educación secundaria, o número de alumnos elévase a 30
por aula ou máis. Isto é un inconveniente insalvable por varias razóns: os
alumnos empezan unha nova etapa da súa formación con sensibles diferenzas
respecto á educación primaria; máis autonomía, menos control, novas
expectativas… pero ós Institutos chegan alumnos de moi diversas procedencias: nenos
e adolescentes xitanos, fillos de médicos ou profesionais, fillos de familias
desestructuradas, alumnos con problemas específicos… Eses alumnos –precisamente
por tratarse dos cursos inferiores- necesitan atencións que nunha aula tan
saturada non se poden dar. Os profesores, nos primeiros meses, adoutan facer avaliacións
iniciasis onde se aprecian as carencias, preparación ou dificultades duns e
outros. Cando se detectan os casos que máis atención necesitan, como facelo e o
mesmo tempo atender a marcha do curso dos restantes alumnos? Tal “calidade”,
polo tanto, non é maís cunha palabra retórica que non ten reflexo na realidade,
mesmo tendo os profesores –cando é así- o máximo interés e preparación para atender
estas necesidades. Volveri sobre este asunto da calidade na educación en
sucesivos párrafos.
Unha educación como a que se
pretende en Galicia e no resto de España, onde os alumnos deben formarse
cívicamente, adquirir destrezas tecnolóxicas, de traballo intelectual,
sensibilizarse en cuestións coma o medio ambiente, o sexismo, a guerra e a paz,
etc., debe contar cuns RECURSOS que os administradores públicos non
subministran (tanto en España como en Galicia en particular) pois é evidente
que unha educación universal é CARA, pero é unha inversión para que o país
mellore no futuro. Estes recursos escasos están relacionados coa merma de
profesores que se ten sufrido nos últimos anos: xubilados que ven amortizadas a
súas prazas, profesores enfermos que non son substituídos por outros se non se
trata de baixas superiores a quince días, o aumento da ratio alumnos/profesor
da que xa temos falado. Pero hai Institutos que non contan cun ximnasio
axeitado, que non están dotados cos medios tecnolóxicos que as necesidades
actuais esixen: ordenadores (en moitos casos están obsoletos), proxectores de
opacos, pantallas dixitais… se queremos que os alumnos se formen nas novas
técnicas de información e comunicación. A falta destas destrezas leva a que os
alumnos conciban os ordenadores e tabletas como instrumentos de xogo ou
adocenamento, máis que para a súa formación.
En relación coa atención á
diversidade –cuxa premisa é básica desde unha perspectiva social- a
administración educativa en Galicia está eliminando a marchas forzadas os
profesores de pedagoxía terapéutica, aqueles que máis formación teñen e que se
ocupan dos alumnos con problemas específicos (xa citamos os que sufren
situacións familares, intelectuais, complexos, síndromes, autismo, atención,
etc.). Estes profesionais, que se consideraban na LOMCE coma un instrumento
fundamental, están hoxe reducidos a un por Instituto (pódense citar varios
casos como exemplos). Estes profesores –pero non só- adoutan facer adaptacións
curriculares para facilitar a aprendizaje por parte deses alumnos, considerando
cales son os obxectivos mínimos que permitan unha formación que os afaste do
analfabestismo funcional: aprender a facer unha instancia, corrixir as faltas
de ortografía, lectura de mapas e gráficos, redacións odenadas, destrezas nas
disciplinas instrumentais (matemáticas e linguas), e o máis importante,
detectar cales son os gustos, as propensións destes alumnos con vistas a súa
integración no mercado laboral logo dos 16 anos. É evidente que un só profesor
por centro non é dabondo para tan complexa tarefa. Parecería que a
administración educativa de Galicia concibe o ensino como un trámite: os
centros funcionan, ben ou mal, pero funcionan, sobre todo polo voluntarismo do
profesorado e pola destreza dos alumnos máis aventaxados.
Nos últimos anos se reciben nos
centros inmigrantes das máis diversas orixes: Europa do leste, Magreb,
Iberoamérica, que necesitan atencións para as que os centros non dispoñen de
recursos (a falta de profesorado e a paulatina desaparición dos profesores de
pedagoxía terapéutica entre outros). É necesario facer unha avaliación do tipo
de educación existente nos países de orixe, as potencialidades que poden ser
aproveitadas nestes alumnos: como atender a isto con mermas contínuas de
profesores?
A atención individualizada é outro
dos principios que as leis educativas máis avanzadas recollen: alumnos para os
que o profesor debe ter preparados exercicios específicos, atendelos de forma
individual, seguir un ritmo distinto que coa maioría dos alumnos…. Isto non é
posible se o número de profesores é cada mez menor nos centros. É certo que
existen os agrupamentos de alumnos con máis necesidades, pero isto é
insuficiente na complexidadade da educación actual.
Os horarios –e isto é tamén
responsabilidade dos centros- non son en moitas ocasións pedagóxicos; quero
dicir, as disciplinas non teñen todas as mesmas cualidades e as mesmas
dificultades: a música, a tecnoloxía, a educación física, a informática… teñen
un compoñente lúdico que contribúe a “entusiasmar” ou atraer o alumno, polo que
as clases deben estar intercaladas destas disciplinas, deixando para as
primeiras horas outras cun grao maior de abstación: matemáticas, lingua,
historia, filosofía… Isto plantexa problemas de organización nos centros, pero,
non sendo posible que todos os alumnos teñan as primeiras clases das
disciplinas cun maior grao de dificultade teórica, é posible que sexan as
segundas, as terceiras… E isto está en consonancia cos horarios das clases, que
por intereses alleos o fenómeno educativo, adoutan concentrase en xornadas
matutinas, desbotando as xornadas vespertinas porque as familias desexan que os
seus fillos (isto, sobre todo, nos Institutos urbanos) fagan outras actividades
interesantes, pero que non poden poñerse por diante das regradas oficialmente.
Mesmo os horarios –sobre todo nos
Institutos que necesitan transporte escolar- se teñen feito en función dos
instereses comerciais das empresas que prestan o servizo de transporte, batalla
na que moitos profesores estivemos involucrados cun éxito só relativo. A hora
de entrada, moi cedo –en Institutos situados lonxe de núcleos de poboación- non
é un asunto menor cando se trata de nenos de 12 ou 14 anos; como non é un
problema menor que os alumnos regresen as súas casas ás 15 horas (hai exemplos
dabondo) cando os seus país terán que ausentarse e a sociabilidade familiar
queda resentida.
Para a formación do profesorado, a
Xunta de Galicia non homologa senón aqueles cursos que ela mesma organiza, os
sindicatos e algunhas organizacións meritorias, pero non todas necesarias. Máis
que os cursos demandados polos profesores, a Xunta adoita ofertar cursos para
favorecer ós responsables de impartilos, sen interés para o conxunto. Isto, que
pode considerarse unha apreciación subxectiva, é algo detectable fácilmente se
se realiza unha mera cata nos centros. O dito é aínda máis paradóxico por canto
cursos organizados e impartidos por Universidades, non son homologados pola
Xunta de Galicia.
Cos alumnos que elixen certas
disciplinas coma opotativas cométese un agravio: a Xunta estableceu unha norma
pola que o número mínimo de demandantes para que o centro poida ofertar unha
optativa debe de ser 10. É evidente que non é o mesmo un Instituto de 1.000 alumnos
que outro de 500, polo que os deste último quedan discriminados. Sería máis
lóxico e xusto que a esixencia fose unha porcentaxe sobre a matrícula,
suxestión que xa se ten feito ás autoridades educativas sen éxito.
Particularmente son moi demandadas disciplinas como Historia da Arte a Literatura
Universal, pero tamén hai outas como Ciencias da Terra ou Xeoloxía que se
quedan “sen alumnos” porque os centros están obrigados a cumplir con aquela
absurda esixecia.
Un dos aspectos máis lacerantes é o
da impartición de disciplinas por profesores que non son especialistas,
situación que se dá aínda máis frecuentemene no ensino privado. Así encontramos
a profesores de matemáticas impartindo clase de tecnoloxía ou de informática, a
profesores de física impartindo clase de matemáticas, a profesores de historia
impartindo música, de lingua impartindo historia… Que clase de calidade é esta?
Como comprometer a un profesor cunha disciplina en cuxa programación didáctica
non participou? Como se pode concebir que un profesor pertenza a dous
departamentos distintos, o propio e aquel para o que se lle considera afín?
Neste asunto non podemos dicir que o ensino público estea por riba do privado,
ademais de ser un agravio para aqueles profesores que se ven forzados a aceptar
un posto de traballo destas características.
Unha programación didáctica é o conxunto
de previsións que, para un curso académico, fan os profesores dunha disciplina
tendo en conta todo o currículo da mesma: contidos, exercicios, obxectivos,
metodoloxía, técnicas a empregar, actividades complementarias e auxiliares. Os
profesores que non están familiarizados coas programacións didácticas de
disciplinas das que non son especialistas, non poden imprimir a calidade que os
alumnos necesitan e a sociedade demanda.
Cuestión aparte é a que padecen os
centros de educación para adultos, conquista social á que non podemos
renunciar, pero que se encontra, hoxe, afastada de toda calidade e coherencia.
Establecida esta ensinanza para alumnos maiores de idade ou maiores de 16 anos
que se encontren traballando legalmente, existen dúas modalidades: presencial e
a distancia. No primeiro caso os alumnos reciben clases totalmente
insuficientes (unha por semana) en bacharelato (suficientes en educación
secundaria), aparte das titorías nas que os alumnos son atendidos en aspectos
metodolóxicos e outros que demanden. A formación é totalmente deficiente nestes
centros, existindo unha conciencia por parte do profesorado de que se trata de
alumnos –na maior parte dos casos- que necesitan o título para promocionarse
profesionalmente ou que se encontran en paro laboral. Aquí non hai ningún tipo
de coordinación por parte da Inspección educativa, observándose como, en
determinados meses do ano, unha morea de alumnos que proceden dos diversos
concellos de Galicia, acuden a exames con resultados deplorables. É coñecida a
alta taxa de paro que sufre España, e non é este o lugar onde profundizarei nas
súas causas, pero unha delas é a escasa cualificación de persoas cuxas idades
están ente os vinte e corenta anos. O ensino para adultos, en Galicia, non
cumple os obxectivos que se esperarían dun país avanzado e necesitado dunha
mocidade suficientemente cualificada. Como é sabido, o que se demanda no
mercado laboral hoxe, é cualificación, non é dabondo cun barniz enganoso.
Un dos problemas máis graves que
padece a educación en Galicia é a existencia permanente dunha bolsa de
profesores interinos que se prorroga ano tras ano porque a Xunta de Galicia non
convoca as oposicións que lles permita obter en boa lid unha praza como numerarios.
O profesor interino é un fraude á sociedade non porque el o desexe, senón
porque vese impelido a cumplir unha función acomodaticia para a administración
educativa, ademais de constituir un agravio permanente para os licenciados en
paro que aspiran a un traballo na educación.
É unha evidencia que a Formación
Profesional ten acadado unha calidade, na actualidade, que non tiña hai vinte
anos, por exemplo, pero tamén é constatable que a Xunta de Galicia adoita
conceder os ciclos formativos máis especializados e “selectos” (poderíamos
dicir) a centros privados, concertados ou non, en detrimento dos públicos:
xardinería, acuicultura, preimpesión dixital, instalacións electrotécnicas…
Nalgúns centros adoitase concentrar
os alumnos máis aventaxados nunha mesma aula (ensinanza bilingüe) para os que
se organizan viaxes a diversos países de Europa, en exclusiva, non ofertándose
os mesmos a alumnos do mesmo nivel pero que non cursan a ensinanza bilingüe. É
unha mágoa ver a estes alumnos cando son excluidos dunha actividade á que, se
non aceptamos esta discriminación, teñen dereito. É outro labor da Inspección educativa
que se bota en falta.
L. de Guereñu Polán.
No hay comentarios:
Publicar un comentario