Remataba a
colaboración anterior dicindo que os maiores problemas da economía española
–que non os únicos- eran “un elevado desemprego
e unha impoñente débeda privada que
non son mais que unha consecuencia do modelo de crecemento económico habido en
España –e Galicia tamén, digan o que digan algúns políticos e medios de
comunicación- nos derradeiros anos e que a súa vez é reflexo do enorme poder de clase tanto do sector
financeiro como dos grandes monopolios empresariais”.
As razóns de que
unha economía –como sucede con a española e, xa que logo, a galega- teña as mas
altas taxas de desemprego tanto na fase expansiva como na recesiva e que ao
tempo xunto a unha grande capacidade de creación de emprego pase a perder en
moi pouco tempo centos de miles –millóns- de postos de traballo hai que
buscalas tanto na natureza do seu mercado de traballo como nas políticas
aplicadas.
En canto a
natureza do mercado de traballo hai unha serie de aspectos que o veñen caracterizando
dende fai anos. En primeiro lugar a economía española –e con ela a galega-
arrastra un déficit histórico de man de
obra cualificada –o 29,6% dos españois (uns dos valores mais elevados da
unión europea) abandona os estudios sen acadar a secundaria, porcentaxe que en
Galicia elévase ao 31,8% (o quinto mais elevado)-. Paralelamente o investimento en I+D+i está tamén moi
lonxe da media dos países do noso entorno –en España supón o 1,33% do PIB,
mentres en Galicia está claramente por baixo desa media (0,91%), sendo o 2,1% a
media europea-. Ámbolos dous factores provocan que a productividade do traballo
en España, e en maior medida en Galicia, se manteña en niveis comparativamente
baixos afectando moi negativamente a competitividade das economías.
En terceiro lugar
España –e Galicia- caracterízanse todos estes anos por teren un mercado de
traballo con unhas condicións de contratación moi favorables aos empresarios o
que se reflicte nunha moi alta taxa de
temporalidade e/ou precariedade –España con o 25% ten a taxa de
temporalidade mais elevada da UE (14%) so inferior a de Polonia. Galicia
presenta unha taxa moi parecida: 24%-. Finalmente en España, e a pesares da
fase expansiva, os salarios non deixan
de perderen poder adquisitivo: España é o único pais da UE onde sucede esto
–os salarios en España acadan o 54,3% do PIB e en Galicia o 45,3%-, o que
reflicte unha das situacións de maior desigualdade na Unión Europea –en Galicia
aínda superior a media española-.
Esta situación do
mercado do traballo intensifícase con a aplicación de políticas de axuste
fiscal que, como é ben sabido, teñen un dos seus eixes centrais –velaí a
recente Reforma Laboral impulsada polo goberno Rajoy (PP)- na desregulación e
precarización do mercado laboral. Unha situación que favorece sobremaneira
tanto a banca como as grandes empresas. Vexamos como.
Uns baixos salarios debilitan o mercado
interior. O debilitamento do mercado interior afecta as pequenas e medianas
empresas –non as grandes que teñen maior capacidade exportadora- por dependeren
do consumo interior quen a súa vez depende dos salarios. Por outra parte uns
baixos salarios e uns baixos niveis de ventas por parte das pemes incrementan o
endebedamento que o que queren os bancos. Pero deso falarei mais adiante, agora
so compre subliñar como estas políticas –baixos salarios, precariedade
laboral,...- teñen un marcado carácter de clase: benefician aos bancos e as grandes empresas. Os
sectores mais favorecidos polas políticas de axuste fiscal.
Dicía antes que
España –e con ela Galicia- teña sempre unhas elevadas taxas de desemprego –na
expansión e na recesión- é tamén froito das políticas económicas. Unhas
políticas económicas que con demasiada frecuencia primaron o axuste fiscal e o
conseguinte “control” do gasto público. I este control do gasto público leva a
uns servicios públicos de benestar
social moi deficitarios –España é o país da zona euro con maior déficit nas
funcións públicas de benestar social-. Un déficit que ten o seu reflexo no
reducido número de postos de traballo nestes servicios: tanto en porcentaxe de
poboación empregada (11,6%) como en gasto público (22%) España –e con ela
Galicia- ocupan un lugar no furgón de cola da Unión Europea (14,9% e 27%).
Resulta evidente, xa que logo, que con uns servicios públicos de benestar
social equiparables a media da zona euro España –e Galicia- terían unhas taxas
de desemprego moi inferiores. Estamos por tanto diante de un problema de opción
política, dunha opción política que opta polo axuste fiscal que reduce as
posibilidades de creación de emprego e que responde a unha opción de clase.
Finalmente, é ben
sabido que na actualidade –especialmente dende a última reforma laboral- España
pasa por seren o país de Unión Europea –xunto con Irlanda- con un mercado laboral mais desregulado.
Paralelamente España (25,1%) é o país da Unión Europea (11,3%) onde mais esta
medrando o desemprego en senso contrario a outros países europeos que, con
mercado mais regulados –como pode seren o caso de Alemana (5,5%), Francia
(10,3%), Suecia (7,5%)...- non so non medra excesivamente o desemprego senón
que incluso nalgúns casos o crean a pesares da caída da actividade económica.
Esta realidade demostra que flexibilizar e desregular o mercado laboral –como
promoven as políticas de axuste- nunha economía en recesión incrementa o
desemprego.
Por todo o
anterior unha visión obxectiva da realidade demostra que as políticas de axuste
fiscal teñen efectos negativos sobre o mercado laboral –incrementan a precariedade e disparan o
desemprego- favorecendo as clases de rendas altas –banca e grandes empresas-.
Unhas políticas –de axuste fiscal- que reflicten un poder de clase –banca e
grandes empresas- e unha ideoloxía –neoliberal-. Unhas políticas que, en
definitiva, buscan impoñer as clases traballadoras as condicións laborais e
salariais que mais lle benefician. Unhas políticas que para a procura destes
fins tratan de debilitar o poder dos
sindicatos e a súa capacidade negociadora.
No hay comentarios:
Publicar un comentario