No capítulo
anterior (VIII) refutei que o déficit público fora unha causa da recesión
económica en España e Galicia. Agora tócalle o torno a débeda pública que tamén e sinalada polos devotos do neoliberalismo
como a outra causa da recesión económica, algo que tamén resulta falso como
veremos a continuación.
En primeiro lugar
compre saber que a débeda pública en si
mesma “non é mala”, senón que ese papel correspóndelle maiormente a débeda
privada. Por qué?: por que, como sucedeu en España e Galicia, mentres a débeda
pública aporta riqueza, emprego e benestar social colectivo a débeda privada
procede (maiormente) da actividade inmobilaria individual e, mais en concreto, da
adquisición e rehabilitación da vivenda. A
experiencia na maioría dos países europeos –incluídos os periféricos- sinala
que a débeda pública case sempre aporta mais riqueza e supón menos riscos que a
débeda privada. Cando se fala de débeda pública compre, xa que logo,
sinalar sempre e con toda claridade a súa orixe para así poder avaliala con
rigor.
No capítulo
anterior (VIII) tamén sinalei como España ven sendo un dos países da Unión
Europea con menor presión fiscal:
con uns ingresos públicos equivalentes ao 30,4% do PIB sitúase por baixo tanto
da media na zona euro (36,5%) como na UE27 (35,8%). Unha situación que –como
tamén sinalei nese capítulo- con a crise económica sofre algunhas
modificacións: diminúen os ingresos e medran os gastos. Velaí unha das razóns
básicas do endebedamento público español: o medre nos gastos públicos e a
diminución nos ingresos públicos obrigan aos gobernos a endebedarse.
Esta realidade
desminte de xeito categórico as teses neoliberais –impostas pola troica (FMI, BCE e CE)- de que a elevada débeda pública é unha das
causas da recesión económica en España –e no resto dos países europeos
periféricos-. Todo o contrario: é a
recesión económica a que está impulsando o crecemento da débeda pública e
de feito mais intenso nos países europeos periféricos por mor da baixa presión
fiscal e as políticas de axuste.
A débeda pública
española nos anos previos ao estoupido da crise acadaba o 39,6% (en termos de
PIB) mentres a media da zona euro era do 66% (PIB) e en Alemana o 67,6% (PIB),
datos estes que reflicten con toda claridade que España, antes do estoupido da
crise era un dos países europeos menos endebedados. Mais aínda, a finais do ano
2010 España seguía presentando un nivel de débeda pública (60,1%) claramente
por baixo da media na zona euro (85,1%) e de países como Alemana (83,2%),
Francia (81,7%) ou Gran Bretaña (80%). España
seguía sen estar entre os países mais endebedados a pesares dos efectos da
recesión económica.
Cabe entón
preguntarse, por qué a troica e o
goberno español seguen entón teimando con a débeda pública como un dos
principais e mais relevantes problemas da economía española?. Por que defenden
intereses de clase: os intereses dos mercados financeiros. Paso a explicarme.
En termos
macroeconómicos un goberno nacional para financialo gasto público pode ben utiliza-la
vía interna mediante as políticas fiscal (aumentando
a presión fiscal) e monetaria (emitindo
diñeiro) ben a vía externa (emitindo
débeda pública).
Por mor da
pertenza de España a UEM (Unión Económica e Monetaria) a vía monetaria está
reservada ao BCE (Banco Central Europeo). España pode entón acudir a política fiscal e/ou a emisión de débeda pública. E ben sabido
que tanto o goberno español actual (PP) como anterior (PSOE) utilizaron
preferentemente a segunda vía: emisión de débeda pública.
Como reflectín na
capítulo anterior España ten un enorme marxe de manobra en política fiscal que,
nembargantes, non utiliza. Pode incrementar no curto prazo, e sen provocar de
ningures efectos contrastivos na economía senón todo o contrario, os ingresos fiscais
(en mais de 63.000 millóns de euros anuais: 2.800 millóns de euros en Galicia)
con o que situaría o déficit público por baixo do 3% do PIB e diminuiría
enormemente as necesidades de financiamento externo: reduciría o nivel de
endebedamento público.
Por que os
gobernos español e galego non acoden a esta vía?. Por que suporía que o
incremento fiscal deberase apoiar maiormente sobre as rendas de capital –as
grandes favorecidas actualmente pola política fiscal en España e Galicia-. Aqueles gobernos (español e galego)
prefiren, por razóns de clase, endebedar a todo o país antes de gravar
fiscalmente as grandes rendas do capital.
A emisión de
débeda pública non debera seren en si mesma un problema para calquera país
soberano. Por qué entón é un problema para os países europeos periféricos?.
Polo comportamento tanto dos “mercados financeiros” privados como do BCE (Banco
Central Europeo).
Os mercados financeiros –bancos, mutuas,
fondos de pensión- aproveitan as necesidades de financiamento deses países
para, apoiándose tanto no desregulamento financeiro como no comportamento
indecente do BCE e das chamadas
“axencias de cualificación”, atacar a débeda soberana daqueles i esixir tipos
de xuro elevado (as famosas “primas de risco”) para a compra dos seus títulos de débeda. Unha
actuación que lles dou e segue dando enormes beneficios.
Unha actuación
que podería ter sido contrarrestada facilmente por dúas vías: 1º Que o BCE,
como banco público europeo que ven sendo, tivera acudido en auxilio dos países
europeos necesitados de financiamento –como fai a Reserva Federal nos USA-.
Algo que podería facer ben prestando diñeiro directamente ben emitindo el mesmo
títulos de débeda pública. 2º Que os países europeos tiveran a súa propia Banca
Pública que cubriran as necesidades de financiamento dos Estados.
Pero, por unha
parte, o BCE non actuou desa forma senón
que facilitou que os estados se endebedaran con os mercados financeiros,
neste caso representados maiormente polos bancos europeos: preto das tres
cartas partes dos títulos da débeda española están en mans de bancos europeos
(alemáns, franceses, españois) e mais de un carto de bancos españois. O BCE ven actuando como un “lobby” da banca e
non como un banco público. O BCE
defende, en Europa, os intereses dos mercados financeiros –maiormente dos
bancos europeos liderados pola banca alemana-, os intereses de clase.
Asemade ao
carecer eses países dunha banca pública
non poden evitar que sexa a banca privada a que “financie” a súa débeda
soberana, que utilice a mesma para especular en vez de destinalo diñeiro ao
financiamento da actividade productiva e que colabore, deste xeito, ao crecente
endebedamento deses países pois a maior endebedamento maiores ganancias dos
chamados “mercados”.
Resulta, xa que
logo, evidente que impoñendo políticas
de axuste fiscal que poñen o acento na débeda pública os seus impulsores –tanto
a troica como os gobernos nacionais-
están favorecendo os intereses dos mercados financeiros: uns intereses de clase.
Como resume final
desexaría que todos estes capítulos sobre “Política de axuste e loita de clases”
teñan servido, a aqueles que tiveran a paciencia de léelos, para unha mellor
comprensión de que intereses moven tanto a troica (FMI, BCE e CE) como a
gobernos europeos como os español (PSOE, PP) e galego (PP) ao implantar duras
políticas de axuste fiscal.
No hay comentarios:
Publicar un comentario