“Entre estes tipos i eu hai algo persoal”...........(J.M. Serrat)
As políticas de axuste fiscal
teñen para os sectores mais poderosos do capital outras vantaxes a maiores das
sinaladas anteriormente. Cos recortes no gasto público, que aínda tendo un
carácter xeral céntranse maiormente nos servicios e transferencias das funcións
públicas de benestar (educación, sanidade, dependencia, infancia,
desemprego...) e nas pensións, abren a porta a entrada do capital nestas áreas
que si antes eran públicas, agora pasan a seren privadas.
Baixo o eufemismo da supervisión dos gastos públicos para así garantir a
permanencia dos servicios públicos hai unha estratexia de reducción do público
nas funcións de benestar que supón a
retirada progresiva do estado nestes servicios e a súa substitución pola
iniciativa privada.
As evidencias empíricas desta privatización dos servicios públicos son
abondosas no Estado español. Co gallo de “cumprir os obxectivos de déficit”
comunidades autónomas como Madrid, Catalunya, Pais Valencia, Galicia, Castela A
Mancha.... están privatizando un
número crecente de servicios e actividades públicas de benestar: hospitais, centros de ensino, residencias,
escolas de infancia...... que pasan a seren xestionados por empresas
privadas. Ao tempo que se lle abren as portas do patrimonio publico a
iniciativa privada tamén dáselle un protagonismo cada vez maior na prestación
destes servicios: medran os concertos
con empresas privadas (sanidade,
ensino, dependencia, infancia...). En ámbolos dous casos estamos diante
dunha crecente transferencia de fondos públicos deica o capital privado.
Un capital privado que na maioría das veces é capital financeiro –bancos, fondos de pensión e investimento,
mutuas, ..-. Un capital que leva anos pelexando por penetrar nas funcións
públicas de benestar e que, co gallo das políticas de axuste, ve como se lle
abren as portas deste substancioso “mercado”.
Se as políticas de axuste fiscal afectan a tódalas funcións públicas de
benestar hai un servicio ao cal o capital privado lle ten unha especial
querencia: as pensións públicas.
Dende fai décadas o capital financeiro español, e internacional, ven pelexando
pola “reforma privatizadora do sistema público de pensións”. Dende fai décadas,
e utilizando o seu enorme poder mediatice e político, o capital financeiro
trata de convencer a poboación española, con argumentos falsarios e nada
rigorosos, da necesidade de capitalización
das pensións pola imposibilidade financeira de manter o actual sistema
público quen pasa por seren –segundo
estes- un dos principais responsables dos supostos problemas de déficit e
débeda públicos. Trata, xa que logo, de introducir no “mercado” das pensións os
fondos de pensión privados que este
capital financeiro controla e que son para o mesmo unha enorme fonte de
ingresos.
Nos países europeos periféricos (Grecia, Portugal, España) unha das
primeiras medidas aplicadas, co gallo do recorte nas contas públicas esixido
polo troica –pero, repito, avaliado
polos respectivos gobernos nacionais-, foi a reforma do sistema público de
pensións. Unha reforma, xustificada, en base a supostos problemas financeiros
que, de ningures, foron probados: estes países atópanse entre aqueles da UE que
menos gasto público –medido tanto en función da riqueza (PIB) como da poboación
(gasto per cápita)- destinan ao financiamento das pensións.
Tamén son abondosas as evidencias no Estado español de como esta privatización das funcións e servicios
públicos de benestar supón un enorme deterioro dos mesmos –nalgúns casos unha
auténtica ruína- con consecuencias especialmente graves (na saúde, na atención,
na cobertura, nos ingresos...) para as clases populares. A pesares do silencio
informativo, froito do enorme control que o capital financeiro ten sobre a
maioría dos medios de comunicación e opinión, sucédense dun xeito crecente as
noticias sobre os perniciosos efectos que os axustes nas funcións públicas de
benestar teñen sobre as persoas mais vulnerables: pensionistas, dependentes,
doentes crónicos, nenos...
Unha privatización que, consonte
vimos subliñando, se adapta aos criterios das políticas de axuste fiscal que,
en Europa, lidera a troica co
beneplácito da maioría dos gobernos europeos. Uns criterios que responden a lóxica
da loita de clases e que supoñen
unha enorme transferencia de recursos públicos –cuxas maiores beneficiarias
eran as clases populares- deica iniciativas privadas controladas polo capital
financeiro –as clases de rendas mais altas-.
Manoel Barbeitos Alcántara
No hay comentarios:
Publicar un comentario