Pode resultar sorprendente que logo das experiencias habidas aínda haxa
hoxe en día quen fale da superioridade económica dos mercados, especialmente
dos mercados non regulados. Non debera sorprender aínda que as evidencias demostren, un día si e
outro tamén, o erróneo desta doutrina –a ideoloxía neoliberal- e que sexan
frecuentes as crises favorecidas por esa suposta superioridade dos mercados
quen faría innecesaria a intervención pública. Non debera sorprender, digo, que
a dereita sega defendendo eses postulados ideolóxicos –auténticos dogmas- aínda
que si sorprende que algúns sectores que se declaran de esquerdas compartan
este fundamentalismo ideolóxico.
Bastaría con
avaliar como tivo lugar a presente crise (2008) e como reaccionaron a maioría
dos gobernos europeos fronte a ela para rebater contundentemente este dogma.
Pero, sen menosprezar estas evidencias quizás sexa oportuno lembrar que está
pasando, por exemplo, co mercado dos carburantes, da enerxía eléctrica, da
telefonía e mesmo do transporte e as comunicacións en España. Funcionan moito
mellor estes servizos logo de que foran privatizados e liberalizados?, son
mercados autenticamente competitivos o que favorece aos consumidores e asegura
unha maior calidade e eficiencia no subministro ao tempo que un mellor prezo ao
consumidor?. Lembremos que estes foron os argumentos utilizados polos
gobernantes de torno para xustificar a súa privatización, liberalización e
desregulación.
Repasemos algúns
dos casos mais sobresalientes e avaliemos os resultados para veren si a súa
privatización e, xa que logo, a competencia mellorou a “eficiencia” do mercado
como sosteñen os neoliberais partidarios de que os gobernos non interveñan na
economía. Vexamos que nos din algunhas experiencias relevantes.
Empecemos polos
transportes. Fai décadas España
contaba no transporte aéreo coa
empresa pública IBERIA –fora nacionalizada no ano 1944 estando integrada no
INI- que si ben era unha empresa competitiva e rentable estivo pesimamente xestionada. No ano 2001 foi
privatizada case ao mesmo tempo que se procedeu o liberalización do transporte
aéreo quen facilitou a aparición de novas empresas, a apertura de novas liñas e
incluso que baixaran algunhas tarefas –low cost-. Co tempo, e froito desa
pésima xestión, IBERIA empezou a ter problemas financeiros, sufrir grandes
perdas para rematar fusionándose coa británica BRITSH AIRLINES –crearíase a sociedade IAG: International Airlines Group- sen que
desapareceran os problemas. O resultado final foi que BRITISH aumentou a súa
cota de mercado en España un 23% mentres se reducía a de IBERIA nun 15%. Segundo
fontes sindicais (SEPLA) esta dinámica favorable a BRITISH viuse confirmada
pola case entrega dos voos de curto e media distancia (IBERIA EXPRESS) á
aroliña británica (BRITISH). O tempo as outras compañías aéreas –xurdidas por
mor da liberalización do sector- non paran de teren problemas polo que non
parecera que a doutrina do libre mercado servira para mellorar o transporte
aéreo en España como así poden certificar a maioría dos usuarios.
No ámbito das comunicacións, TELEFÓNICA empezou (1987)
un proceso de liberalización e privatización que, segundo os seus promotores,
debería servir para senta-las bases de futuro das telecomunicacións españolas quen,
a súa vez, serían unha peza fundamental do desenrolo tecnolóxico e económico español.
A realidade é que TELEFONICA, quen pasou a formar oligopolio con outras
compañías (VODAFONE, FRANCE TELECOME entre outras) é obxecto de continuas
reclamacións diante da CNC (Comisión Nacional da Competencia) quen xa lle abriu
a todas estas compañías varios expedientes por “posible abuso de posición de
dominio” e por teren “unha conduta consistente na aplicación de prezos excesivos”
que supoñen ataques a libre competencia. Hoxe por hoxe os consumidores españois
aboamos por estes servizos un 21% mais da media que se paga nos estados da
Unión Europea pero temos peores servizos.
No sector eléctrico –cuxa liberalización tivo
lugar entre os anos 1998 e 2009- a
existencia de cinco grandes compañías privadas (ENDESA, EON ESPAÑA, GAS NATURAL,
HIDROELECTRICA DO CANTABRICO, UNESA) non está a repercutir beneficiosamente nos
consumidores. Estas compañías, crearon outra situación de oligopolio que,
aproveitándose dunha total falta de competencia e de transparencia no mercado, lles
permite pactar prezos entre si tales que provocan espectaculares incrementos
dos mesmos –unha media de 250 euros mais por ano e por consumidor- utilizando
argumentos (“déficit de tarifarao”) que nunca foron demostrados pero que son
aceptados polos poderes públicos (“portas xiratorias”).
Sobre as
vantaxes de libre concorrencia nos carburantes
xa falei noutro texto anterior. A realidade foi que a privatización (REPSOL era
unha empresa pública ata o ano 1997) e a liberalización do sector dou paso a
creación dun oligopolio mais (REPSOL, CEPSA, BPS) que fai que cando “o petróleo
se encarece o prezo dos carburantes suba coma un foguete pero que cando aquel
abaratase ese prezo ou non baixa ou faino coma unha pluma”. España é hoxe un
dos estados europeos cos prezos dos carburantes mais altos antes de impostos
–so nos superan Italia e Dinamarca- por mor desa falta de competencia no sector.
Estas experiencias
e as innumerables evidencias ensínannos que ese principio –da superioridade dos
mercados desregulados: os “mercados perfectos”- raia na teoloxía e resulta mais
un dogma que un argumento científico. Cando os mercados non están regulados as
empresas mais fortes rematan dominando o sector i expulsando a competencia mais
débil logrando quedarse co mercado ben nunha situación de monopolio ben de
oligopolio que lles permite impoñer subas nos prezos e baixas nos salarios a
pesares da perda de calidade nos servizos e produtos. Unhas evidencias que fan que
os argumentos a prol da superioridade dos mercados deixaran definitivamente de
seren cribles.
Manoel Barbeitos Alcántara
No hay comentarios:
Publicar un comentario