Pode resultar sorprendente que cando as elites políticas e financeiras así
como os seus altofalantes falan de “recuperación económica” outros moitos non
so poñamos en dúbida a susodita recuperación senón que falemos de elevado risco
de que se produzan novas burbullas e, xa que logo, novas crises.
Si ben e certo
que a economía española –a galega, menos- está experimentando un lixeiro e
conxuntural reponte alcista non debéramos ignorar que este responde a factores
externos a mesma e non a factores internos tales como sería ben unha posible
recuperación da senda do crecemento, ben unhas políticas públicas expansivas.
Son aqueles factores a forte caída no prezo de cru –dun 50% no prezo do barril-,
a baixa na cotización do dólar –divisa internacional por excelencia- e a
abundancia de liquidez no mercado de capitais mercé a política monetaria do
BCE. Factores que danlle temporalmente un respiro a demanda agregada o que
impulsa un lixeiro e conxuntural crecemento.
Un crecemento
económico conxuntural posto que estas economías, a española e a galega,
manteñen a mesma dinámica anterior a crise financeiro-inmobiliaria polo que os
riscos dunha nova explosión seguen aí. A pesares do ocorrido a oligarquía
financeira-inmobiliaria española segue marcando o ritmo e o rumbo da economía
española –e con ela o da galega-. Ao tempo as autoridades españolas seguen a
espreita de que os mercados financeiro –a bolsa maiormente- e inmobiliario
volvan a recuperar a “vitalidade” perdida e turren de novo do conxunto da
economía. Unha estratexia que, loxicamente, responde a un planteamento de
clase: o da susodita oligarquía financeira-inmobiliaria, pero que agocha,
novamente, enormes riscos para o conxunto da economía española (e galega).
Por qué?. Por
que este planteamento ten os pes de barro. Por unha parte precisa de novo de abundante
liquidez e, xa que logo, de novos endebedamentos. Novos endebedamentos dun
sector –a oligarquía financeiro-inmobiliaria- que recuperou (?) a liquidez e a
solvencia financeiras grazas a asunción das súas enormes débedas polo erario
público –débedas privadas que foron transformadas en públicas-. Pola outra
vólvese de novo a un planteamento económico –liquidez abondosa nun mercado
financeiro desregulado- que foi a causa e motivo da crise actual. Volven a
crearse situacións favorables a novas burbullas que, como sucedeu sempre,
rematarán por estoupar con os efectos conseguintes e de todos coñecidos.
Uns efectos que
agora poden seren aínda mais nocivos que os da derradeira crise por mor dunha
serie de razóns facilmente comprensibles: as políticas neoliberais levadas a
cabo polos derradeiros gobernos españois (e galegos) supuxeron un adelgazamento
do sector público e un paralelo enfeblecemento das súas funcións reguladoras. O
tempo o sector financeiro non parou de medrar, concentrándose aínda mais pero
sen abandonala súa preferencia polas prácticas especulativas e pola creación de
novas burbullas.
Neste contexto
as preguntas son obvias: quen van a impedir a explosión da seguinte burbulla?, que
vai pasaren cando explote?, que administración pública vai seren quen de
amortecer os efectos da explosión?.
Manoel Barbeitos Alcántara
No hay comentarios:
Publicar un comentario