Segundo o
balance iniciado en textos anteriores sobre a xestión da Xunta de Galiza,
presidida por A. Núñez Feijoo (PP), nas dúas anteriores lexislaturas
(2009-2016) outra das grandes obras dos seus gobernos foi a enorme desfeita que
provocou no xa moi debilitado estado de benestar en Galiza. Se as funcións
públicas de benestar –atención sanitaria,
vellez, familia e infancia, discapacidade, desemprego, vivenda, e exclusión
social- xa presentaban de seu en Galiza un grande déficit, os axustes
fiscais non fixeron mais que incrementalo e por a estas funcións públicas,
imprescindibles para o benestar e o progreso dunha sociedade, nunha situación
lamentable.
A atención pública sanitaria de Galiza
está sendo desmantelada nestes anos de goberno nos que o PP está ao fronte da
Xunta de Galiza, ao tempo que se favorece intensamente a entrada de capital
privado na mesma. Os grandes recortes no gasto público (4% de media anual) e en
persoal (mais de 2.000 traballadores despedidos) nunha atención sanitaria
pública xa de por si deficitaria –aínda que modélica no seu funcionamento-
supoñen un autentica desmantelamento do público nesta función. Un
desmantelamento do público que vai acompañado dunha crecente privatización que
afecta a servizos estratéxicos
–médicos, centrais, xerais …-.
A pesares tanto
do peso demográfico (22,2%) como social dos maiores a atención pública a vellez é enormemente deficitaria en Galiza xa que esta é unha das
comunidades que menos gasto público per capitá dedica a esta función ao tempo
que aparece como unha das comunidades nas que a iniciativa privada
–especialmente nas prestacións en especies, bens e servizos- ten maior
presenza. Os sucesivos gobernos (español e galego) non so favoreceron e
favorecen a expansión dos fondos privados de pensións senón que recortaron nas
prestacións complementarias –en Galiza as pensións supoñen por si soas o 99% do
gasto público nesta función quedando, xa que logo, so o 1% para o gasto público
no resto das prestacións monetarias e en especie- que son vítimas dos axustes
(19,6 euros per capita fronte aos 22,4 de media española e 78,2 na media da
UE15). O caso mais paradigmático esta sendo a dependencia nos que Galiza esta
entre o grupo de comunidades españolas que presenta un nivel claramente
insuficiente de implantación –segundo a avaliación do directores sociais aquela
non chega ao aprobado (4,58): XV Ditame
do Observatorio da Dependencia-. En axuda a domicilio e aloxamentos para
maiores Galicia é unha das comunidades pioneiras na privatización de estes
servizos o que vai en deterioro dos servizos públicos.
En atención a familia e a infancia as
evidencias demostran que a Xunta de Galiza (PP) nunca lle prestou moita
atención a esta función pública. A seu visión cristián da familia e dos fillos
xunto coa súa preferencia polo privado fai que o gasto público nesta función
sexa moi cativo –nunca superou o 0,4% do PIB galego cando a media na UE é do
2,1%- e os efectos das súas actuacións sobre aspectos como a conciliación
laboral sexan practicamente nulos. Unha proba desto aparece na información dun diario
galego sobre o acontecido na cidade de Vigo, e que pode ser un exemplo do que
sucede en toda Galiza: “detéctanse un incremento inusual de casos de demandas de traballadoras
que piden a conciliación do seu traballo coa vida familiar por que a súa
xornada é incompatible” (LA VOZ DE GALICIA, 25.05.2015). Ese mesmo diario
informaba dos serios problemas que teñen as familias galegas para poder
conciliar o traballo –quen o ten- con o coidado dos fillos, e como a falla de
recursos públicos que atenden esta necesidade fai que 8 de cada 10
traballadores teñen que votar man do entorno familiar para compatibilizar ambas
funcións (SONDAXE).
En atención a discapacidade as evidencias
confirman unha situación claramente deficitaria. Por unha parte temos ao Valedor do Pobo reprendendo a Xunta de
Galiza pola gran demora na avaliación dos dependentes galegos. Por outra o Observatorio da Dependencia confirma esa
desatención pois a avalía nun 41%, con unha lista de espera que chega ao 24%.
Un déficit que se explica pola redución nun gasto público destinado a esta
función en Galiza (88,7 euros per capita) claramente inferior a media estatal
(104,5 euros) e moi lonxe do que destinan comunidades como Estremadura (116,9
euros). De novo a preferencia pola atención privada fai que se deteriore a
atención pública.
En atención ao desemprego a situación
tamén é moi deficitaria tal e como denuncian os sindicatos. Na actualidade o
20% dos traballadores galegos desempregados non cobran a prestación
contributiva mentres o 51% non perciben ningún tipo de prestación. Por outra
parte a súa aposta polo axuste fiscal levou a que a Xunta de Galicia teña
reducido en mais dun 50% os recursos públicos destinados as políticas activas
de emprego que, como e ben sabido, ían dirixidas preferentemente aos traballadores
desempregados.
En vivenda tampouco parecera que a acción
pública teña sido relevante en Galiza. Que dende o estoupido da grande crise
(2008) o número de desafiuzamentos de vivenda –por imposibilidade de facer fronte ao
pago de hipoteca- non deixe de medrar –unha media de 7 desafiuzamentos por
día-, que a porcentaxe de vivendas sociais en Galiza sexa practicamente
ridículo (1,1%) ao tempo que sexamos a primeira comunidade en España en
porcentaxe de vivendas desocupadas e que os galegos, moi especialmente os
mozos, teñan un moi difícil acceso a primeira vivenda (45% a medio prazo, 50% a
20 anos) son probas evidentes dunha función social da vivenda moi, moi
deficitaria.
Finalmente os
resultados da función de exclusión
social aparecen perfectamente reflectidos nos seguintes datos: dende que
estoupou a crise a desigualdade social en Galiza –como en España- disparouse. A porcentaxe de
poboación galega en risco de exclusión social (23,8%), o número de familias sen
traballo (mais do 30%) e o das que teñen enormes dificultades para chegar a fin
de mes (36,8%) son claros indicadores de que a función pública de exclusión
social é claramente deficitaria en Galiza e que o compromiso da Xunta de Galiza
nesta función é moi escaso algo que reflicte o feito de que as familias que
peor o estaban pasando cada vez o pasan peor.
O goberno que
saia das vindeiras eleccións a Xunta de Galiza ten, no área de benestar e
igualdade, unha longa e dura tarefa por diante para reparar a enorme desfeita
provocada pola actual Xunta de Galicia no xa deficitario estado de benestar
galego.
Manoel Barbeitos
Alcántara
No hay comentarios:
Publicar un comentario